Thanjavur-Madurai - Reisverslag uit Madurai, India van DionneMol-Haarman - WaarBenJij.nu Thanjavur-Madurai - Reisverslag uit Madurai, India van DionneMol-Haarman - WaarBenJij.nu

Thanjavur-Madurai

Door: dionne

27 December 2014 | India, Madurai

Gisteren een volle dag doorgebracht in Thanjavur. Er staat 1 grote mooie tempel in deze plaats, de tempel van Brihsdishvara ofwel Big Temple Het is ook een levende tempel, waar nog erg veel priesters rondlopen. Het is dan ook een zeer druk bezochte tempel, maar door toeristen nog niet echt ontdekt. Zo'n tempel is echt een paradijs om te fotograferen, zoveel mensen en zoveel moois om te fotograferen. Alleen in de tempel zelf waar de priester de puja uitvoert is het verboden om foto's te maken. Er lopen ook veel Indiase pelgrims rond die waarschijnlijk nog nooit een blanke hebben gezien, we worden dan ook regelmatig gevraagd of we met ze op de foto willen. Of ze willen een hand of ze sturen hun kinderen op ons af. Zo'n tempel complex is zo groot dat je er uren rond kunt lopen, heerlijk liggen op het gras mensen kijken gewoon genieten. Na de tempel gingen we op weg naar het Marata Palace Museum (Art Gallery) maar deze ging net de deuren sluiten voor de middagpauze, dus weer in de taxi en op weg naar de rivier. Aan de oevers van de rivier zijn de mensen druk met allerlei dingen, vissen, de was doen, zich zelf wassen Erg leuk om te zien. De rivier staat nu erg laag en je kunt er zo door lopen. Bablu en Amrutha zijn samen met Ramesh, onze chauffeur en gids, naar de zandbanken gelopen midden in de rivier en hebben daar een fotosessie gehad van Ramesh. Hij fotografeert namelijk ook erg graag. In die tussentijd hebben wij genoten van alle bedrijvigheid aan de rivier. Er zat een oude vrouw zich helemaal op te frissen, haren wassen, kammen enz. Andere vrouwen waren bezig om de was te doen. Ondertussen waren er al een aantal kinderen rond ons komen te staan, nieuwsgierig waar wij vandaan kwamen. Het stukje waar wij waren daar wonen de mensen uit de hogere kaste, namelijk de priesters. De kinderen daar gingen ook naar school en spraken ook Engels. Erg leuk om te zien. Aan het eind van de middag zijn we nog weer terug geweest naar de tempel om deze ook in het donker te zien. Amrutha was er eigenlijk wel een beetje klaar mee, zij vond dat ze nu wel heilig genoeg was na het zien van zoveel tempels. Het was er nog even druk als 's middags.
Toen weer terug naar het hotel, lekker eten op het dakterras en vroeg naar bed.
Vanmorgen om 9.00 uur vertrokken we naar Madurai, onze laatste tempelstad. Madurai is ongeveer 4 uur rijden, maar onze chauffeur rijdt natuurlijk niet rechtstreeks. Onderweg eerst een tussenstop in Trichy bij de tempel van Viralimalai. Ook hier weer een drukte van belang. Bij de tempel die helaas helemaal in de steigers en doeken stond om te worden opgeknapt, stond een olifant, die je zegent als je haar geld geeft. Eerst Amrutha, die gaf een muntje aan de olifant en de olifant legt dan de slurf op haar schouder. Toen Bablu die ook een muntje had, maar toen had de mahout (de olifant temmer) door dat wij bij Bablu hoorden en toen was een muntje niet meer genoeg. Er moest toch echt papier geld aan te pas komen. Uiteindelijk mocht Bablu dan ook gezegend worden. Daarna werden we toch vriendelijk verzocht om op te donderen. Omdat de tempel helemaal was ingepakt zijn we hier maar heel even geweest. In Trichy zijn we toen naar de oever van de rivier gegaan, naar een plaats waar priesters rituele handelingen uitvoeren met de as van een overledene. Dit was echt super indrukwekkend om te zien. Vele priesters zaten op een rij waar je dus de as van de overledene kon laten zegenen. Een heel ritueel, waar alleen de mannen aan deelnemen en de vrouwen op een afstandje zitten toe te kijken, erg mooi om te zien. Na het ritueel op de kant gaat het hele gezelschap naar de rivier om de as in de rivier uit te strooien. Daarna nemen de nabestaanden, vaak alleen de mannen, een bad in de heilige rivier. Ook hier zijn honderden foto's te maken, zoveel om te zien. Ook hier was een olifant, die er trouwens beter uitzag dan de olifant bij de tempel, en ook hier kon je door de olifant worden gezegend.
Als laatste nog een tempel bezocht die helemaal boven op een rots staat, Rock Fort. Wil je bij deze tempel komen dan moet je maar liefst 417 treden beklimmen. Gelukkig hoefden wij maar de helft omdat de chauffeur met de auto een stuk naar boven kon rijden. Het uitzicht boven was erg mooi, je keek helemaal over de stad heen. Helaas is het bewolkt (wel fijn voor de temperatuur) en door de smog kun je niet zo heel ver kijken.
Toen nog even lunchen en toen door naar Madurai waar we om 17.15 aankwamen. Madurai is echt een vieze stad, wisten ook niet wat we van het hotel moesten verwachten. Het vorige hotel was erg mooi, nu kwamen we echt aangereden in een straatje waarvan je denkt wat doe ik hier, maar tussen alle bouwvallen staat dan toch een mooi hotel. We werden ontvangen met een mooie sandel houten ketting en een welkom drankje.
Morgen naar 1 van de belangrijkste tempel van India de Sri Meenakshi Temple, een klein dorp opzich.
Hopelijk tref ik nog iemand die de foto's voor mij op de harde schijf kan zetten zodat ik wat foto's kan plaatsen van gisteren en vandaag.